Hij is er weer. De jaarlijkse Summer School in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht. Wederom vier leuk thema’s op vier maandagavonden in juli.
Meer info en kaartjes op deze link
Maandag 1 juli = De Psychologie van Film = Film is vanuit een psychologisch perspectief een interessant gegeven. We laten ons meevoeren in een gecreëerde werkelijkheid op een doek, kunnen ons verliezen in gespeelde emoties terwijl we weten dat het niet echt is. In deze lezing bespreekt Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch verschillende aspecten van het medium film in relatie tot psychologie. Welke middelen zetten filmmakers bijvoorbeeld in om de juiste respons te krijgen bij het publiek. Hoogenbosch kijkt daarbij onder anderen naar films als The Father, E.T. , The King’s Speech, Brownian Movement, No Country for Old Men, Seven en Schindler’s List.
Maandag 8 juli = De ontwikkeling van videoclips en hun relatie tot de filmwereld – De ware explosie van de videoclip ontstond in de jaren 80 met de komst van muziekzender MTV. Toch bestaat het concept van liedjes in combinatie met bewegend beeld al veel langer en in tal van vormen. Daarbij zullen de filmwereld en de wereld van videoclips elkaar steeds weer vinden en beïnvloeden. In deze muzikale lezing wandelt cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch door de geschiedenis van de videoclip in relatie tot de filmwereld en legt daarbij de vinger op de voortdurende wisselwerking tussen commercie, marketing en artistieke en creatieve uitingen. Naast tal van illustratieve videoclips, komen er films voorbij als Highlander, A Hard Days Night, For your eyes only en Jailhouse Rock,
Maandag 15 juli = Reclame en marketing van en in film – Reclame en marketing spelen zowel in als om de film een belangrijke rol. De film moet worden aangeprezen, maar ook in de film zelf zit van alles aan reclame verwerkt. Bij het uitbrengen van een film draaien de marketing machines op volle toeren en er wordt van alles uit de kast getrokken om de film aan de man te brengen. In de films zelf speelt reclame en verborgen reclame, ofwel product placement, ook een belangrijke rol. Hoe werk dat nu allemaal en wat kunnen en mogen filmmakers in hun films aan reclame inzetten? Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch neemt een kijkje achter de schermen met films als Dune, The Blair Witch Project, Jurassic Park, Superman II, Skyfall, It’s a Wonderful Life, Cast Away en Wayne’s World.
Maandag 22 juli = Films op 1 set, groot door klein te blijven – een speelfilm draaien op 1 set is een uitdaging. Ooit begonnen als Kammerspiel in de beginjaren van de Duitse cinema zien we deze minimalistische vorm in de loop van de 20ste en 21ste eeuw steeds terugkeren. De filmmaker vertelt en toont het verhaal en de verwikkelingen in een beperkte ruimte. Maar wat komt daar bij kijken, wat moet de filmmaker inzetten om de film met een minimale set/locatie visueel aantrekkelijk te houden en waar zit de kracht van een film op 1 set/locatie? In deze lezing bespreekt cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch de kenmerken en de ins en outs van het Kammerspiel/film op 1 locatie (en variaties daarop) aan de hand van sprekende voorbeelden als 12 Angry Men, Cube, Phone Booth, The Lighthouse, Le Prenom, Room, Cujo en vele anderen.