“Animatie is eigenlijk iets heel moois, je ziet immers tekeningen bewegen.” Michael Arias, producer.
Zaterdagmiddag 17 mei. Terwijl de zon hoog aan de hemel staat hebben we vanuit Cannes een gesprek met Animatrix producer Michael Arias (MA) en schrijver/regisseur Peter Chung (PC) van de episode Matriculated. Goed geluimd stellen ze zich voor en kunnen haast niet wachten om de vragen te beantwoorden.
CH: Wie heeft het initiatief genomen voor het maken van de negen korte animatiefilms?
MA: Het idee komt van Andy en Larry Wachowski. Al drie jaar voor de eerste Matrix kwamen zij met het idee om een soort van bloemlezing te maken waarin verschillende regisseurs hun persoonlijke visie zouden geven op de wereld van de Matrix.
CH: Waar moeten we deze verhalen eigenlijk plaatsen in het Matrix universum, wat vertellen ze ons?
MA: De meeste verhalen hebben ergens een directe link met The Matrix en de beide vervolgen. In andere zien we ook weer hoe karakters verder worden voorgesteld of er even worden uitgelicht en verder uitgediept. Er wordt bijvoorbeeld in Reloaded ook even gerefereerd aan The Final Flight of Osiris. In dat filmpje zien we wat er vooraf ging aan die ene cruciale boodschap die in Reloaded opduikt.
CH: Zijn de Animatrix films alleen verbonden aan The Matrix Reloaded of ook aan het derde deel, Revolutions.
MA: Ze geven eigenlijk vorm aan het hele Matrix universum, vullen aan, leggen uit en dus ook m.b.t. Revolutions.
CH: Je hebt aan de ‘software development’ gewerkt aan films als Road to El Dorado, Prince of Egypt en Princess Mononoke – hoe was het om aan dit project te werken?
MA: Dat is bijna niet te vergelijken. Het was een veel grotere uitdaging. Ik werd nu in de gelegenheid gesteld om met mijn eigen helden op animatiegebied samen te werken. Daarbij hadden we zo’n grote vrijheid en mogelijkheden dat we bijna onze eigen dromen konden verwezenlijken.
CH: Is die droom ook uitgekomen?
MA lacht: Voor mij wel…
CH: Waarom is er gekozen voor een combinatie van CGI en traditionele anime technieken?
MA: Eigenlijk is er niet eens zoveel verschil. Ook de traditionele animes zitten vol CGI maar daar vallen ze vaak minder op. Er is dus niet echt een scheidslijn meer tussen traditioneel en CGI animatie. Het is veel meer een hybride vorm tussen de twee technieken. Daarbij hebben we wel geëxperimenteerd om de twee stijlen tot hun uiterste limit te pushen.
CH: Waar ligt het grootste verschil tussen de twee technieken?
PC lacht: Ik dacht wel dat je dat nu zou gaan vragen. Het grootste verschil zit hem vooral in het aantal mensen waar je mee werkt. In de traditionele 2-D animatie werkt een groot aantal mensen aan kleuring, achtergronden, karakters etc. Je hebt echt een hele fabriek aan mensen die aan de film werken. De CGI animatie ligt veel meer bij één of een paar personen die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de productie.
CH: Een stuk rustiger werken dus?
PC: Nou dat wil ik ook niet zeggen, de druk ligt weer anders.
CH: Is wat we nu zien in de negen Animatrix films eigenlijk de top van hedendaagse animatietechniek?
PC: Kijk, de ontwikkelingen gaan natuurlijk heel snel maar ik denk dat we met The Animatrix een zeer hoog niveau hebben kunnen bereiken.
CH: Zijn er grenzen voor CGI films, is alles mogelijk?
MA: Nee, grenzen zijn er feitelijk niet. Je kunt in een animatiefilm in principe alles laten zien. In Live Action heb je altijd nog te maken met het idee van komt het wel levensecht over. In animatie heb je dat niet omdat iedereen weet dat hij naar een animatiefilm zit te kijken. En daarbij kun je er dan ook nog voor kiezen of je dingen heel echt laat lijken of ze een meer karikaturaal karakter geeft. Animatie is eigenlijk iets heel moois, je ziet immers tekeningen bewegen.
CH: We hebben inmiddels allemaal The Final Flight of Osiris op het bioscoopdoek gezien. Komen er nog meer Animatrix shorts in de bioscopen of wellicht een voorstelling waarin ze alle negen te zien zijn. Dat zou toch erg fraai zijn.
MA: Nou in Australië, Canada, Japan en Amerika zijn er wel vertoningen van alle negen films maar hoe dat voor de rest van de wereld zit zou ik zo niet weten. Ze zijn er in principe wel voor gemaakt dus wie weet.
CH: Wie heeft de verdeling aangebracht dat sommige Animatrix shorts in de bioscoop komen, anderen weer online en weer anderen alleen op de DVD?
Chung en Arias lachen: Met die beslissing hebben wij eigenlijk weinig te maken gehad. De verdeling komt echt van Andy en Larry (Wachowksi) zelf en ze hadden ook wel duidelijk voor ogen dat het internet een belangrijke rol zou spelen.
CH: Het sluit natuurlijk ook wel aan bij de geest van The Matrix om internet een vooraanstaande rol te geven.
MA: Inderdaad.
CH: Bestaat er een mogelijkheid dat na The Matrix Revolutions de avonturen rond the Matrix verdergaan in een reeks CGI avonturen?
Het blijft even stil voor Michael Arias zijn antwoord geeft.
MA: Kijk, het is nu natuurlijk even afwachten hoe the Animatrix ontvangen wordt en wat de toekomst brengt weten we natuurlijk nog niet. Laten we eerst maar afwachten hoe alle Animatrix shorts ontvangen worden.
CH: Dat zal wel goed zitten denken we zo. Bedankt voor het interview.
MA en PC: jij ook…..
Constant Hoogenbosch
©Movie Machine 2003