Als het om film, cultuur en media gaat beweegt Movie Machine zich breed. Naast lezingen, inleidingen en nagesprekken bij films, realiseert Movie Machine cursussen en workshops voor filmhuizen, onderwijsinstellingen en culturele centra.
Drs. Constant Hoogenbosch (Nijmegen, 1967) studeerde Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen met bijvakken Kunstgeschiedenis, Filosofie, Sociologie en Culturele Antropologie. Met deze bagage beweegt Hoogenbosch zich dagelijks in de wereld van film en media. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de film- en mediawereld zette Hoogenbosch in 2000 zijn eigen mediabedrijf Movie Machine op. Vanuit Movie Machine werkt hij door heel Nederland (en internationaal) samen met filmhuizen, culturele centra, bedrijven en onderwijsinstellingen waar hij doceert over uiteenlopende onderwerpen uit de film- en mediawereld. Hoogenbosch is tevens werkzaam als docent Film- en Mediatheorie, docent Journalistiek en docent Theorie van de Fotografie aan het Rijn IJssel College in Arnhem, verbonden aan de Breda University (voorheen NHTV/IMEM) en is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (Eye) in Amsterdam. Hoogenbosch is als vaste filmredacteur wekelijks te horen op Radio Gelderland, verschijnt regelmatig in Radboud Reflects (voorheen Soeterbeeck Programma) en werkt samen met diverse filmfestivals. Naast educatieve werkzaamheden werkt Hoogenbosch aan diverse filmprojecten, crossovers tussen film en andere kunstdisciplines en is regelmatig gastprogrammeur voor filmhuizen.
Het medium film is onlosmakelijk verbonden aan de moderne, hedendaagse samenleving waar het beeld een steeds belangrijkere speelt. Film neemt in communicatie een belangrijke positie in. Film is naast puur entertainment ook een belangrijke sturende factor tussen mens en maatschappij. Het beïnvloedt en vormt meningen. Het maakt gevoelige zaken bespreekbaar en maakt moeilijke thema’s toegankelijk.
Hoogenbosch heeft film-, cultuur- en media-educatie hoog in het vaandel staan en presenteert zijn film- en cultuurkennis over uiteenlopende onderwerpen met veel passie en overtuigingskracht. De lessen worden begeleid door een Powerpoint presentatie en sprekend en illustratief beeldmateriaal. Tijdens de cursussen en lessen streeft Hoogenbosch naar interactie met de cursisten om hen te betrekken bij de discussie.
Movie Machine gaat hierin flexibel te werk en kan de werkzaamheden volledig afstemmen op de filmvertoner, de onderwijsinstelling en cultureel centrum. Daarbij worden de programma’s volledig ingericht naar de wensen van de opdrachtgever. De werkwijze varieert. Er kan sprake zijn van bijdragen in opdracht en naar wens van de filmvertoner. Het kan anderzijds ook zijn dat programma’s/lezingen/inleidingen of andere randactiviteiten door Movie Machine worden aangeboden.
De cursussen en lezingen kunnen, wanneer wenselijk, naast de vaste opzet ook op maat worden gemaakt voor een specifieke doelgroep en/of opleidingsniveau. Daarbij bestaat de mogelijkheid de duur van de cursus en/of de lessen in te korten of uit te breiden. Prijzen komen tot stand in onderling overleg.
Movie Machine biedt ook de mogelijkheid cursussen en lezingen op aanvraag te realiseren. Tevens bestaat de mogelijkheid tot het geven van filmcursussen en lezingen overdag.
Voor de mogelijkheden en een uitgebreide brochure met alle cursussen en lezingen van Movie Machine kunt u geheel vrijblijvend contact opnemen met ondergetekende via info@moviemachine.nl of bellen naar 06 23 36 72 73
Cursussen van meerdere lessen
1. Algemene Inleiding Filmgeschiedenis
2. Algemene inleiding Europese filmgeschiedenis
3. De Scandinavische Cinema
4. Het geheim van de Scandinavische Tv series
5. Grootmeesters van de Aziatische Cinema
6. Cursus Filmmuziek
• Les 1 – inleiding
• Les 2 – Sound en score vol spaghetti – Ennio Morricone
• Les 3 – De grote Amerikaanse traditie met aandacht voor o.a. Jerry Goldsmith/John Williams/James Horner/Basil Poledouris/Christopher Young.
• Les 4 – Out of the box I – componisten met een andere aanpak.
• Les 5 – Out of the Box II – Minimalisme en synthesizer
• Les 6 – cool jazz
• Les 7– de dames
• Les 8 – Rock, pop en andere liedjes.
• Les 9 – Hans Zimmer.
7. Het Duitse Expressionisme
8. De Grote Regisseurs
Iedere les staat in het teken van een regisseur. De cursus is naar believen in te delen. Zo kan er een reeks van drie lessen, maar ook zes en zelfs negen lessen worden opgezet. De keuze van de regisseurs kan door de betreffende opdrachtgever worden bepaald.
9. De Grote Vrouwelijke Regisseurs
Iedere les staat in het teken van een vrouwelijke regisseur.
10. Cinema in Zuid-Amerika
11. De Filmgenres
12. Geschiedenis en ontwikkeling van de documentaire
13.De Surrealistische film
14. De Duitse film
15. De Australische film
16.Nederlandse filmgeschiedenis
17.De Italiaanse film
18.De Britse film
19. De Franse film
20. Filmbegrippen, Film Begrijpen
21. De essentie van …
Vijfdelige cursus waar in iedere les een specifieke discipline van film wordt uitgelicht.
Les 1 – De essentie van het scenario
Les 2 – De essentie van licht
Les 3 – De essentie van camera
Les 4 – De essentie van montage
Les 5 – De essentie van geluid
22. De Fantastische regisseurs …
In deze reeks richt ik mij op filmmakers die zich bewegen in de wereld van de fantastische film.
Les 1 – Charles Band .
Les 2 – George A. Romero
Les 3 – Álex de la Iglesia
Les 4 – Terence Fisher
Les 5 – Mario Bava
Les 6 – Ishirô Honda
Les 7 – William Castle
Les 8 – Alejandro Jodorowsky
Les 9 – Hideo Nakata
______________________________________________________________________________
Lezingen / cursussen van 1 les
1. Politiek in de film van de jaren zestig/zeventig
2. Film en Architectuur
3. Geschiedenis van de animatiefilm
4. De optiteling van een film, niets belangrijker dan een eerste indruk
5. Filmposters, kunst en marketing hand in hand
6. De revolutie van het geluid
7. Nouvelle Vague
8. Manga en Anime, de Japanse cultuur ten voeten uit
9. Games en film, een moeizame symbiose
10. Propaganda en discutabele boodschappen
11. De Oscars, een blik achter de schermen
12. De impact van 11 september 2001
Lezing over de aanslagen van 11 september en de gevolgen en reactie daarvan op de filmindustrie en mediawereld.
13. Geschiedenis en ontwikkeling van de Zwarte cinema.
14. Comics, strips en de verfilmingen
15. De distopie en het eschatologisch denken in de science fiction film
16. De Film Noir
17. Groeten van Mars
De planeet Mars heeft een bijzondere relatie met de science fiction literatuur en de filmwereld.
18. De Spaghettiwestern
19. Gothic cultuur in de film
20.Film en Natuur
22.Film en religie
23.De kerk als symbool en plaats van handeling in de film
24.Kunstmatige intelligentie en robots in de film
25.Film en homoseksualiteit
26.Koningen en koningshuizen op het witte doek
27.Het Italiaans Neorealisme
28.Road movies en de rol van de auto in film
29.Verveling in film
30.Vrouwen voor en achter de camera – de rol van de vrouw in de filmgeschiedenis
31.Film en De Eerste Wereldoorlog
32.De exploitatiefilm
33. De Maan in beeld – de rol van de Maan in de wereld van film.
34. Film en kunst, kunst en film – de relatie tussen film en kunst, film als kunstvorm en de relatie tussen kunstenaars en film.
35. Film en de kunst van grimeren, maskers en make-up.
36. Eet smakelijk – de rol van eten en drinken in de wereld van film.
37. Film en filosofie
38. Bert Haanstra, cinematografisch socioloog van Nederland
39. Noordse Mythologie in films
40. Mythe en folklore in anime
41. Stop motion, verbluffende animatie beeld voor beeld, stap voor stap.
42. Iconen van het doek (Monroe, Dean, Brando, Valentino, Clift).
43. Wetenschap in film
44. Film als spiegel van de samenleving
45. Film collectibles en merchandise
46. Pop en rock in de film
47. Films over film
48. Film als taboebreker
50. Frankenstein, 200 jaar en springlevend
51. Ludwig van Beethoven, zijn plaats en erfenis
52. Geschiedenis van televisie, internationaal
53. Geschiedenis van televisie in Nederland
54. Internet, social media en de wijsheid ermee om te gaan
55. Transmedia Storytelling
56. Medialogica en Mediacratie
57. Historische feiten en fictie in films
58. Film en Tijd
59. Film en censuur
60. Clichés in film
61. Manga en anime koning Osama Tezuka
62. The Beatles in film
63. Monty Python
64. Groter dan groot met Kaiju
65. Epic movies
66. De representatie van de Psychiatrie in de film
67. Eenzaamheid in film
68. De representatie van het paranormale in film
69. De boom als object en subject in films
70. De Relatie tussen Film en Boek
71. Ouder/kind relaties in film
72. Sprookjes in de film
73. Verne vs Wells
Schrijvers Jules Verne en H.G. Wells zijn in de 20ste eeuw dankbare bronnen van inspiratie geweest voor filmmakers.
74. De Spaanse film
75. Film en onderwijs
76. James Bond, 007 niet klein te krijgen
77. Het geheim van Stephen King
78. Seriemoordenaars in de Film
79. Het Ierse conflict in film
80. Woke en cancel culture
81. Batman, een cultuurhistorische terugblik
82. Koning Arthur en Excalibur in films
83. Sherlock Holmes in films
84. Vampiers in de film
85. Spiegels
86. Vietnamoorlog in de film
87. Treinen in de film
88. Edgar Rice Burroughs vs Robert E. Howard = Tarzan vs Conan
89. The Exorcist
90. Videonasties
91. Martial Arts films
92. Scheepvaart in films
93. Vliegtuigen in films
94. Analyse van films
95. Dialooganalyse
96. Generaties en film
97. Verbeelding van Griekse en Romeinse mythen in film
98. De psychologie van film
99. De verbeelding van middeleeuwse vrouwen in film
100. De 4 elementen – Aarde, water, lucht en vuur
101. De Dood en het Hiernamaals
102. Cinema of the Body
Drielige reeks = 1) Bloed, zweet en tranen – 2) Brains! – 3) Coming of age and body
103. Animatie, geen kinderspel
104. De representatie van Native Americans in de film
105. Films op 1 set, groot door klein te blijven
106. Engelen en duivels
107. Het spel van kleur – Hoe zetten filmmakers kleur in om onze beleving van een film te bespelen.
108. Bruce Lee, de legende
109. Monsters!
__________________________________________________________________________
Movie Machine werkt samen met:
– Artplex LUX Nijmegen – cursussen, lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties, Q&A’s, Meet & Greets, workshops.
Het Louis Hartlooper Complex in Utrecht – cursussen, programma’s en presentaties.
Filmhuis Het Fraterhuis in Zwolle – cursussen, lezingen.
Filmhuis Bussum – cursussen, lezingen.
De Verkadefabriek in Den Bosch – cursussen en lezingen
Forum in Groningen – cursussen en lezingen
De Cacaofabriek in Helmond – cursussen, lezingen.
Filmhuis De Lieve Vrouw in Amersfoort – cursussen, lezingen.
Filmhuis De Spiegel in Heerlen – cursussen.
Filmhuis Druten Den Bogerd – lezingen, inleidingen.
Filmhuis Fanfare in Oudenbosch – lezingen, educatieprogramma’s.
Filmhuis Oosterbeek – cursussen, lezingen.
Filmhuis Worm Rotterdam – inleidingen.
Filmhuis Zevenaar – lezingen.
Filmhuis De Gigant in Apeldoorn – lezingen, inleidingen.
Filmtheater De Molen Beuningen – lezingen, inleidingen.
Alliance Francaise Utrecht – lezingen.
Gemeente Nijmegen – lezingen.
Radboud Universiteit Nijmegen – lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties.
Rijn IJssel College Arnhem – docent Mediatheorie, Journalistiek, Theorie van de Fotografie.
Breda University/NHTV – colleges, extern gecommitteerde.
Grafisch Lyceum Utrecht – lezingen, workshops, projecten.
Basisschool De Arenberg – workshops.
Kristallis Scholengroep – lezingen, workshops.
Stedelijk Gymnasium Nijmegen – lezingen, programma’s en presentaties, workshops.
Citadel College Lent – inleidingen.
Vlaams Cultureel Kwartier Nijmegen – cursussen, lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties – tevens programma inhoudelijk en cultureel adviseur.
Dziga – lezingen, workshops.
Kloosterkino – inleidingen.
Omroep Gelderland – wekelijkse filmbijdragen.
KRO – artikelen, recensies, reportages.