De penetrante lucht van zware parfum, luidkeelse gesprekken over medische gebreken en nogal privacy gevoelige familie beslommeringen. Ze tekenen de minuten die in de zaal voorafgaan aan Anna’s War. Zelfs als het licht dimt kleppen de ‘dames’ vrolijk door, tot ergernis van de zaal. Ze zwijgen prompt als regisseur Aleksei Fedorchenko het magnifieke openingsshot van zijn film op hen loslaat. Het oppervlakkige gelach verstomd en vormt een schril contrast met de beelden van dode lichamen, bedolven onder zand en een meisje dat zich daaruit los worstelt. Anna’s War is begonnen. De daaropvolgende 1 uur en 15 minuten zijn we getuige van het waargebeurde relaas van het Joodse meisje Anna, dat in november 1941 in het door de nazi’s bezette Oekraïne bij bewustzijn komt in een massagraf. Ze vindt toevlucht in een gebouw dat door de nazi’s wordt bezet en moet daar zien te overleven. De jonge Marta Kozlova zet een verbluffende rol neer als Anna in een uiterst beklemmend oorlogsdrama dat je in een stevige greep houdt, ook als daar ineens de aftiteling is.