Lezing reclame en marketing in en rond films in Zwolle

0
484

Zaterdag 24 februari ben ik weer te gast in het Fraterhuis in Zwolle. Deze keer voor een lezing over reclame en marketing in en rond films.

Reclame en marketing spelen zowel in als om de film een belangrijke rol. De film moet worden aangeprezen, maar ook in de film zelf zit van alles aan reclame verwerkt. Bij het uitbrengen van een film draaien de marketing machines op volle toeren en er wordt van alles uit de kast getrokken om de film aan de man te brengen. In de films zelf speelt reclame en verborgen reclame, ofwel product placement, ook een belangrijke rol.

Hoe werk dat nu allemaal en wat kunnen en mogen filmmakers in hun films aan reclame inzetten? En wat komt er onder anderen voorbij? Nou de viral marketing van The Blair Witch Project, de doorgeslagen merchandise productie van Star Wars, Jurassic Park die in de film alvast zijn eigen merchandise laat zien, product placement in films als Superman II, James Bond, E.T., Cast Away en Blade Runner en persiflages in Return of the Killer Tomatoes en Wayne’s World. En uiteraard het blikje Perri-Air in Spaceballs.
Zaterdag 24 februari tussen 11.00 en 13.00 in het Fraterhuis in Zwolle.

Meer info op deze link