Lezingen en cursussen in het Louis Hartlooper Complex en Slachtstraat Theater

0
866

Het nieuwe cursus en lezingen seizoen in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht begint voor ondergetekende in oktober. En het is weer een aanbod met voor elk wat wils. Komend seizoen is er ook een nieuwe locatie met het Slachtstraat Theater.

Inschrijven kan vanaf eind augustus op deze pagina https://www.hartlooper.nl/filmcursussen/

De Grote Regisseurs – herhaling reeks 1 Maandag |okt. 2, 9, 16, 23 | reserve 30 okt. | 19.00 – 21.00

In deze reeks passeren Alfred Hitchcock (Psycho, The Birds, Vertigo, North by Northwest, Rope), Stanley Kubrick (2001: A Space Odyssey, Paths of Glory, Lolita, Dr. Strangelove, The Shining, Barry Lyndon, A Clockwork Orange), Ingmar Bergman (Persona, Het Zevende Zegel, De Maagdenbron, Fanny en Alexander) en Federico Fellini (Amarcord, Roma, Otto e mezzo (8½), La Dolce Vita, Satyricon, La strada) de revue. Het zijn regisseurs die nog steeds als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreek ik hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werkten. De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

Filmmuziek, de emotionele snaar – maandag |nov. 6, 13, 20, 27 | reserve 4 dec. |19.00 – 21.00

In deze vierdelige reeks bespreek ik verschillende aspecten van filmmuziek. In de eerste les bespreekt hij wat filmmakers kunnen doen met filmmuziek en hoe componisten met muziek hun bijdragen leveren aan het beeld van de film, het narratief en de symboliek.
In de tweede les passeren grote componisten John Williams (Jaws, Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, Jurassic Park, Schindler’s List) en Jerry Goldsmith (The Omen, Total Recall, Basic Instinct, The Mummy, Planet of the Apes) de revue en toont Hoogenbosch hoe de moderne componist Hans Zimmer (The Dark Knight, Pirates of the Caribean, Gladiator, Dune, Interstellar, Inception) een perfecte samenkomst van Williams en Goldsmith is.
In les drie luisteren we naar componisten (Louis en Bebe Barron, Walter/Wendy Carlos, John Carpenter, Maurice Jarre, Tangerine Dream, Goblin, Brian Eno, Popol Vuh, Philip Glass, Michael Nyman) die het op een alternatieve manier aanpakken in hun composities, instrumenten (ook elektronisch) en bespreken we verschillende vormen van minimalisme in de filmmuziek.
Les vier staat in het teken van vrouwelijke filmmuziekcomponisten (Yoko Kanno, Shirley Walker, Rachel Portman, Eleni Karaindrou, Anne Dudley, Hildur Guðnadóttir en Pinar Toprak). Lange tijd ernstig ondervertegenwoordigd, maar ze waren er wel degelijk en gelukkig worden ze steeds meer zichtbaar.
De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

De Grote Regisseurs Reeks 21 (nieuw) – maandag | jan. 8, 15, 22, 29 | reserve 5 feb. |19.00 – 21.00

In deze reeks passeren grootmeesters Louis Malle (Ascenseur pour l’échafaud, Zazie dans le métro, Viva Maria!, Atlantic City, Au revoir les enfants), John Frankenheimer (Birdman of Alcatraz, The Manchurian Candidate, The Train, Seconds, French Connection II, Ronin), Peter Strickland (Berberian Sound Studio, The Duke of Burgundy, In Fabric, Flux Gournet) en Ruben Östlund (Turist, The Square, Triangle of Sadness). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreek ik hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken.
De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

Grenzeloos? Op zoek naar grenzen in de film – maandag | feb. 19, 26, mrt. 4, 11 | reserve 18 mrt. | 19.00 – 21.00

In deze vierdelige reeks ga ik op zoek naar grenzen in de filmwereld.

Les 1 = exploitatiefilms en video nasties
De eerste les duikt in de wonderbaarlijke, hilarische en choquerende wereld van exploitatiefilms en video nasties. Exploitatiefilms gaan al terug tot de begindagen van de film. Ze liften vaak mee op het succes van een grote Hollywood productie. In de jaren 80 waren het de roemruchte videonasties die in videotheken zorgden voor heel wat grensverleggende cinema.

Les 2 = taboes en taboedoorbrekende films
In les 2 werp ik een blik op taboes en taboedoorbrekende films. Film kan in het bespreken, tonen en doorbreken van taboes een rol spelen. We bekijken verschillende taboes, hoe deze in films worden besproken en hoe films kunnen bijdragen aan het doorbreken van een taboe. In 1993 stelde de film Philadelphia van Johnathan Demme het taboe rond AIDS aan de kaak en zette Ang Lee met zijn Brokeback Mountain uit 2005 het taboe op homoseksualiteit in de VS aardig onder druk. MAS*H (1970) van Robert Altman brak het taboe op het woord FUCK in een Amerikaanse mainstream film, Bonnie & Clyde (1967) en The Wild Bunch (1969) doorbraken het taboe van de doorgaans bloedeloze actiescenes in Hollywoodfilms.

Les 3 = censuur
Les 3 staat in het teken van censuur. Censuur heeft in de hele filmgeschiedenis een rol gespeeld, maar de praktische uitvoering ervan loopt nogal uiteen en ook tussen landen bestaan interessante verschillen. Hoogenbosch bekijkt filmcensuur en bespreekt de belangrijkste en meest opzienbarende ontwikkelingen. Zo kijkt naar de gevolgen van de aanslagen van 11 september 2001, de beruchte Hays Production Code, de heksenjacht van senator McCarthy in de jaren 50, de affaire rond de Video Nasties in de jaren 80 en hoe het in Nederland eigenlijk geregeld is. Hoogenbosch neemt in ieder geval geen blad voor de mond.

Les 4 = de dood en het hiernamaals
De laatste les staat in het teken van de ultieme grens: de dood en het hiernamaals. We kunnen er niet omheen en het is de enige absolute zekerheid in ons leven: de dood! De dood, wat er daarna gebeurt, kan gebeuren, hoe we de dood te slim af kunnen zijn of hoe we zelfs onsterfelijk kunnen worden zien we in tal van films voorbijkomen. Het medium film is een prachtig platform om te spelen met het geven van de dood en laten we eerlijk zijn. Wanneer we de meeste films terugbrengen tot de essentie speelt de dood daarin vaak op de voor- of achtergrond een rol. Zo is er de personificatie van de dood zelf in Meet Joe Black, zie we in Flatliners hoe een groep studenten inzicht hoopt te krijgen in het hiernamaals, komen de doden weer tot leven in tal van zombiefilms, is er contact met de geest van een overleden meisje in Stir of Echoes en toont Hirokazu Koreeda in Afterlife een tussenstation tussen aarde en het hiernamaals. Maar ook hoe Clint Eastwood in de western Unforgiven het doodschieten van een mens minder voor de hand liggend maakt dan in tal van films wordt getoond.
De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

De Grote Regisseurs Reeks 22 (nieuw) – maandag |mei 6, 13, 27 | jun. 3 |reserve 10 jun. | 19.00 – 21.00

In deze reeks aandacht voor grootmeesters Andrea Arnold (Red Road, Fish Tank, Wuthering Heights, American Honey, Cow, Bird), Claire Denis (J’ai pas sommeil, Nénette et Boni, Beau Travail, 35 rhums, White Material, High Life, Avec amour et acharnement), Luchino Visconti (Ossessione, La terra trema, Rocco e i suoi fratelli, Il gattopardo, Death in Venice, Ludwig) en Brian De Palma (Sisters, Obsession, Carrie, Dressed to Kill, Scarface, The Untouchables, Casualties of War, Carlito’s Way, Mission: Impossible). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreek ik hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken.
De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

Lezingen in het Slachtstraat Theater – https://www.slachtstraat.nl/

Film en Psychologie – maandag 18 december 19.00 – 21.00

Film is psychologie! Het kijken naar een film is een psychologisch proces. Maar in welke mate speelt psychologie een rol en hoe is de wisselwerking tussen kijker en maker? Hoe en met welke middelen brengen filmmakers bij ons als toeschouwer reacties teweeg? We worden boos, ervaren spanning, kunnen huilen en lachen. En hoe zetten filmmakers psychologie in bij het vertellen van hun verhaal? Is psychologie ook een belangrijk thema in de film? Gaat de film voor een deel of helemaal over een psychologisch proces? Ik bespreek verschillende aspecten van film in relatie tot psychologie, waaronder de werking van geluid en muziek, keuzes in montage, opbouw in het narratief, kleurgebruik en casting van de spelers.
De lezing is geschikt voor beginners en gevorderden.

Cinema of the Body 1 = Brains! – maandag 25 maart 19.00 – 21.00

In Cinema of the Body: Brains! bespreek ik het thema ‘hersenen’ in films. De relatie tussen film en onze hersenen is bijzonder boeiend. Beeld en geluid bereiken via zintuigen onze hersenen, maar doen dat wel op verschillende wijzen. Eenmaal in ons brein kan een film of een bepaalde scene ook weer heel wat teweegbrengen, van angst tot vreugde en van afgrijzen tot woede. En wat hebben filmmakers in films allemaal uitgespookt met onze hersenen? Ik neem jullie mee in de wereld van de cinematografische werking van hersenen, bekijk hersenen als hapje voor zombies en hoe we in het posthumanistische denken straks onze herseninhoud in een digitale omgeving laten voortleven. Films die onder anderen voorbij komen zijn Transcendence, Return of the Living Dead, Donovan’s Brain, Frankenstein, The Medusa Touch, Patrick, Lucy, Johnny Mnemonic, The Matrix, Inside Out, A Beautiful Mind, Pi.
De lezing is geschikt voor beginners en gevorderden.

Cinema of the Body 2 = Coming of Age and Body – maandag 22 april 19.00 – 21.00

In Coming of age and body bespreek ik het thema ‘ontdekking van het lichaam’ in films. Ons lichaam maakt voortdurend veranderingen door. We gaan van jong naar oud en passen vrijwillig of noodgedwongen zaken aan ons lichaam aan. Het zijn menselijke ontwikkelingen die voortdurend terugkeren als verhaalmotief en het narratief sturen. Zo zien we in Boyhood over een periode van 12 jaar een jongen opgroeien, filmde Hirokazu Koreeda over een periode van 1 jaar een groep kinderen voor zijn wrange Nobody Knows en begon Paul Almond in 1964 met de fenomenale Up -reeks. Hoe worden we ouder en jonger in films? En wat als we straks ons lichaam niet meer nodig hebben om voor te leven? Ik neem je mee in een fascinerende tocht door, in en langs het lichaam.
De lezing is geschikt voor beginners en gevorderden.