Lezingen en cursussen in het nieuwe seizoen

0
321

De vakantie zit erop en het nieuwe seizoen breekt aan met tal van lezingen en cursussen door het hele land in het buitenland. Hieronder een overzicht van de openbaar toegankelijke lezingen en cursussen. De besloten lezingen heb ik er maar even niet bij gezet 🙂

Op zondag 1 september wordt het spits afgebeten door de lezing Democratie onder Druk in het kader van het Films Against Fascism programma in filmhuiis Forum in Groningen. Van 15:30 tot 17:45

Democratie, het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar dat is het niet. Heeft de meerderheid het wel altijd even goed voor met de minderheid en wat gebeurt er wanneer de kaders van democratie wegvallen en plaatsmaken voor andere systemen? Film biedt een interessant platform om aan te tonen welke scenario’s mogelijk zijn en wat er zou (kunnen) gebeuren. Zo zien we in Lord of the Flies (1963/1990) hoe democratie het onderspit delft bij het recht van de sterkste. In Chez nous (2017) zien we hoe een verpleegster steeds meer politiek betrokken raakt, afglijdt naar rechts radicalisme en democratie uit het oog verliest. In Seven Days in Mai (1964) komt het militair industrieel complex in opstand tegen de democratie en wil de Amerikaanse president aan de kant zetten. Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch bespreekt democratie en diverse films waarin de democratie onder druk staat of zelfs helemaal is verdwenen. En uiteraard komt ook Die Welle voorbij. Meer info op deze link.

Op woensdag 4 september start in De Gigant in Apeldoorn een vijfdelige reeks rond verschillende aspecten van het film maken. Onder de noemer De Essentie van… start ik op woensdag 4 september met het scenario. Gevolgd door Licht op woensdag 11 september, Camera op woensdag 18 september, Montage op woensdag 25 september, Geluid op woensdag 2 oktober. De lezingen starten om 19.30 en duren 2 uur. In de lezingen bespreek ik een stuk geschiedenis en ontwikkelingen en bekijk hoe filmmakers scenario, licht, camera, montage en geluid inzetten om hun doel te bereiken. Meer info op deze link

Op dinsdag 10 september verzorg ik een lezing over het duo Michael Powell en Emeric Pressburger. Anno 2024 zullen de namen van regisseur Michael Powell en scenarist en producent Emeric Pressburger niet direct meer een belletje doen rinkelen. Maar in de jaren 40 en 50 vormde dit duo een van de steunpilaren van de Britse filmindustrie. Met hun productiebedrijf The Archers bliezen ze leven in een reeks invloedrijke films als The Life and Death of Colonel Blimp (1943), A Canterbury Tale (1944), I Know Where I’m Going! (1945), A Matter of Life and Death (1946), Black Narcissus (1947), The Red Shoes (1948), en The Tales of Hoffmann (1951). De films openbaarden zich als fijne, elegante, melodramatische en soms sprookjesachtige vertellingen met her en der een duister randje. Ze wisten steeds de juiste gevoelssnaar te raken bij het publiek met films die wij nu zien als tijdloze klassiekers. Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch duikt in de bijzondere samenwerking van Powell en Pressburger, die in 1981 werden geĂ«erd voor hun bijdragen aan de Britse cinema met de BAFTA Academy Fellowship Award, de meest prestigieuze prijs die wordt uitgereikt door de British Academy of Film and Television Arts. Nog niet online.

Zaterdag 5 oktober staat in de agenda voor het Fraterhuis in Zwolle. Daar verzorg ik voorafgaand aan de nieuwe documentaire De Wilde Noordzee een lezing over onze fascinatie met de natuur. Is het al eens opgevallen hoe vaak we in speelfilms op een hotelkamer de televisie aanzetten en er een natuurdocumentaire te zien is? De natuur fascineert en dat is niet zo vreemd. Mensen en natuur hebben een onmiskenbare relatie en door de impact van de klimaatverandering worden we daar iedere dag meer bewust van. Bewustwording, kennismaking en bewondering voor fauna en flora zijn ook de inzet van de talloze natuurdocumentaires en series die we anno 2024 kunnen aanschouwen. Maar waar de blik zich vanuit Nederland voornamelijk richtte op exotische oorden ver over de landsgrenzen, zien we de afgelopen jaren ook meer aandacht voor wat ons eigen land te bieden heeft. Ik bekijk onze relatie met de natuur, hoe deze zijn weg vindt naar documentaires en hoe de focus in de loop der jaren is veranderd. Daarbij bespreek ik het werk van internationale grootheden als Jacques Cousteau en Sir David Attenborough, maar bekijkt ook werk van Nederlandse bodem met Rotvos, De Nieuwe Wildernis, Nederland Onder Water, Holland: natuur in de delta en natuurlijk De Wilde Noordzee. De lezing start om 11.00 uur. Meer info op deze link

Met ingang van maandag 7 oktober sta ik ook weer vier weken (7, 14, 21 okt en 4 nov) in het Louis Hartlooper Complex. Deze keer voor vier regisseurs uit de Grote Regisseurs reeks. In deze reeks aandacht voor grootmeesters Martin Scorsese (Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas, The Wolf of Wallstreet, Killers of the Flower Moon), Steven Spielberg (Jaws, Close Encounters of the Third Kind, E.T., Raiders of the Lost Ark, Jurassic Park, Schindler’s List, Saving Private Ryan), Francis Ford Coppola (The Godfather, The Conversation, Apocalypse Now, Bram Stoker’s Dracula, Megalopolis) en Sergio Leone (The Good, The Bad and the Ugly, Once Upon a Time in the West, Once Upon a Time in America). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreek ik hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken. De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden. De lezingen beginnen om 19.00 uur en duren tot 21.00 uur. Meer info op deze link

In LUX in Nijmegen start ik in de aanloop naar de verkiezingen in de VS op woensdag 23 oktober met een driedelige reeks rond film en politiek. Op woensdag 23 oktober staan Democratie en Idealisme centraal, gevolgd Populisme en Radicalisme op woensdag 30 oktober en Corruptie en Oorlog op woensdag 6 november. Nog niet online.

Tijdens het Razor Reel festival In Brugge verzorg ik op zaterdag 26 oktober een 2 uur durende lezing over Folk Horror. Nog niet online

Tijdens het KUMA festival, eveneens in Brugge, verzorg ik dan op zondag 27 oktober een lezing over de relatie tussen wetenschap en anime. Nog niet online

Ook in Filmhuis De Lieve Vrouw in Amersfoort start ik op dinsdag 5 november met een vijfdelige reeks rond verschillende aspecten van het film maken. Onder de noemer De Essentie van… start ik op dinsdag 5 november met Licht. Gevolgd door Camera op dinsdag 12 november, Montage op dinsdag 19 november en Geluid op dinsdag 26 november. Op dinsdag 3 december volgt dan nog een les over filmanalyse waar alles samenkomt. De lezingen starten om 19.00 en duren 2 uur. In de lezingen bespreek ik een stuk geschiedenis en ontwikkelingen en bekijk hoe filmmakers scenario, licht, camera, montage en geluid inzetten om hun doel te bereiken. Nog niet online.

Het Louis Hartlooper Complex is weer aan de beurt in november voor een nieuwe reeks Grote Regisseurs.. In deze reeks (nummer 23 alweer) aandacht voor grootmeesters Greta Gerwig (LadyBird, Little Women, Barbie), Julie Taymor (Across the Universe, The Tempest, Frida, Titus, The Glorias), Richard Linklater (Boyhood, Before Midnight, A Scanner Darkly, School of Rock, Tape, Dazed and Confused) en Richard Attenborough (A Bridge Too Far, Gandhi, Magic, Cry Freedom, Chaplin, Shadowlands). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreek ik hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken. De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden. Meer info op deze link.