Lezingen en cursussen in het voorjaar in het Louis Hartlooper Complex

0
248

Terwijl het najaarsprogramma is begonnen, zijn de voorbereidingen voor het voorjaar al in volle gang. Zo is het programma voor het Louis Hartlooper Complex voor het voorjaar ook al rond. En er is weer voor iedereen wat leuks en lekkers.

Zo zijn er in januari drie bijeenkomsten rond het thema De Toekomst van Film. In deze driedelige reeks kijken we naar de toekomst van film. Lezing 1 gaat over A.I. Film kan niet zonder techniek. Technische innovatie vergroot al sinds de begindagen de mogelijkheden van het medium film. Maar het was altijd de menselijke geest, hand en het oog dat de techniek naar zijn hand zette en verantwoordelijk was voor het artistieke en creatieve proces. De komst van A.I., kunstmatige intelligentie, lijkt roet in het eten te gooien. In hoeverre kan A.I. verantwoordelijk zijn voor artistieke en creatieve uitingen als film. En waar en wanneer kunnen we A.I bij het maken van films inzetten zonder de eigenheid van de filmmaker te ondermijnen. A.I. komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. In deze lezing bekijk ik de voorgeschiedenis van A.I. in de filmwereld, bespreekt ik de status quo en toekomstscenario’s. Komt de speelfilm straks helemaal uit de computer en komt er een Oscar categorie voor beste door A.I. geproduceerde speelfilm? Films die Voorbij komen zijn o.a. Westworld, The Congress, The Abyss, Jurassic Park. De tweede bijeenkomst Kijken en Beleven, richt zich op hoe wij naar films kijken en deze beleven. Dat heeft sinds de begindagen een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Van zwart wit naar kleur, van stom naar geluid, van kort naar lang en van het individueel kijken door een gaatje van de Kinetoscoop naar de gezamenlijke beleving op een wit doek met steeds verdergaande beeld- en geluidskwaliteit. Of toch ook weer de individuele beleving met een virtual reality bril op je neus. En dan loopt daarnaast de ontwikkeling van televisie, de videomarkt en VOD, die steeds weer een bedreiging leken voor de beleving van film in de bioscoop.
De derde bijeenkomst De Toekomst in Film zien we hoe het beeld en communicatie via beeld in de loop van de filmgeschiedenis in steeds andere verschijningsvormen terugkomt, zowel in de realiteit als in de film zelf. Van de telescreens in 1984 (1984) tot de enorme projecties in Things to Come (1936). Hoe werd er in het verleden naar de toekomst van beeld, projectie en filmbeleving gekeken en in hoeverre strookt dat beeld met de werkelijkheid? Ik loop met jullie door de filmgeschiedenis van de toekomst waarbij, naast bovengenoemde films, ook werken als The Congress, Ready Player One, Strange Days en Aniara voorbijkomen.

De bijeenkomsten zijn op de maandagen 13, 20 en 27 januari en beginnen om 19.00 uur (tot 21.00)

Vervolgens is er De Grote Regisseurs (herhaling) op maandagen 3, 10, 17 en 24 februari. Van 19.00 – 21.00 uur

In deze reeks aandacht voor grootmeesters Sidney Lumet (12 Angry Men, Fail Safe, Serpico, Dog Day Afternoon), Denis Villeneuve (Prisoners, Enemy, Sicario, Arrival, Blade Runner 2049, Dune 1 en 2), Christopher Nolan (Memento, Batman trilogie, Inception, Interstellar, Dunkirk, Oppenheimer) en Ken Loach (Kes, The Wind That Sakes the Barley, I, Daniel Blake, The Old Oak). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreekt Hoogenbosch hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken. De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

Deze Grote Regisseurs reeks wordt gevolgd door een nieuwe reeks (reeks 24 alweer) op maandagen 10, 17, 24 en 31 maart. Van 19.00 – 21.00 uur
In deze reeks aandacht voor grootmeesters Céline Sciamma (Naissance des pieuvres, Tomboy, Bande de filles/Girlhood, Portrait de la jeune fille en feu, Petite maman), Fien Troch (Een ander zijn geluk, Unspoken, Kid, Home, Holly), Billy Wilder (Double Indemnity, The Lost Weekend, Sunset Boulevard, Sabrina, The Seven Year Itch, Some Like It Hot, The Apartment) en Milos Forman (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Hair, Amadeus, The People vs. Larry Flynt, Man on the Moon). Het zijn regisseurs die als grootmeesters van de cinematografie worden gezien en waar je als rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kunt. Ondersteund door sprekend en illustrerend beeldmateriaal bespreekt Hoogenbosch hun werk, stijl, kenmerken en invloed tegen de achtergrond van cultuurhistorische ontwikkelingen en de tijd waarin deze regisseurs werken. De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

En dan is er nog de vervolgreeks op de goed bezochte filmmuziekreeks van vorig jaar op de maandagen 12, 19, 26 mei en 2 juni (van 19.00 tot 21.00 uur)
NB: deze reeks is ook te volgen voor mensen die de eerste reeks niet hebben gevolgd.

In deze tweede reeks rond filmmuziek bespreken en beluisteren we tal van interessante componisten en hun filmmuziek. In de eerste les, Cool Jazz, duiken we in de wereld van de jazz en bekijken we hoe de jazz zijn intrede deed in de filmmuziek. In de tweede bijeenkomst, Out of the Box, verkennen we (filmmuziek)componisten die het op een alternatieve wijze aanpakken als het gaat om compositie, maar ook arrangement en instrumenten. We beluisteren werk van onder anderen Howard Shore, Elliott Goldenthal, Max Richter, Johan Johansson, Peter Gabriel, Popol Vuh, Mike Oldfield, Coil, Chuck Cirino en Yann Tiersen. De derde bijeenkomst, Genre scores!, staat in het teken van filmmuziekcomponisten die vooral bekend werden met hun werk voor genrefilms. Zo kijken en luisteren we o.a. in Japan naar Akira Ifukube, die naast Godzilla tal van andere Kaiju films deed, in Groot-Brittannië James Bernard, die tal van Hammer horrorfilms deed en in de VS Les Baxter, die verschillende B-Films van Roger Corman van muziek voorzag. Maar ook Richard Band, de componerende broer van B-film regisseur en producent Charles Band, met films als From Beyond, Re-Animator en Doctor Mordrid. De vierde bijeenkomst, Bond scores! legt zijn oor te luister bij de muziek voor de James Bond films. We bespreken de orkestrale muziek, waarbij John Barry jarenlang het geluid bepaalde, maar ook andere componisten als Bill Conti, Marvin Hamlisch, Eric Serra en David Arnold. En natuurlijk komen de diverse Bondsongs voorbij.

DELEN
Vorig artikelLezing Democratie onder Druk