Lezingen en cursussen seizoen 2022-2023

0
1688

Najaar 2022
Het najaar is alweer goed gevuld met mooie lezingen en cursussen. Er zijn nog mee programma’s, maar die zijn helaas niet allemaal openbaar en voor een besloten publiek.

Nijmegen – LUX – https://www.lux-nijmegen.nl/luxtag/cursus

  • Woensdag 7 sept. = vrouw in film – Er is veel te vertellen over de rol en positie van de vrouw voor en achter de camera’s van de filmwereld. In de begindagen met uitdagende optredens van de Deense actrice Asta Nielsen tot de voortdurend dubbelzinnig sprekende Mae West, maar ook de eigenzinnige Katherine Hepburn, die zich sterk afzette tegen de geldende Hollywood schoonheidsidealen voor de vrouw, waarvan later vooral iemand als Marilyn Monroe slachtoffer werd. Met de komst van de jaren 70 laat de emancipatiegolf zijn sporen na. Vrouwen krijgen steeds sterke posities in films als Coming Home met Jane Fonda, Norma Rae met Sally Field en de secretaressekomedie Nine to Five met Jane Fonda, Lili Tomlin en Dolly Parton. We zien zelfs in de jaren 70 de introductie van de vrouwelijke actieheld. Hoewel de rol van de vrouw in de filmwereld aanmerkelijk beter is geworden in de loop der jaren, blijft er een sterke grens tussen man en vrouw bestaan. En dat terwijl er genoeg vrouwelijk talent is. In deze lezing stipt filmdocent Constant Hoogenbosch verschillende mijlpalen en ijkpunten uit de 20ste /21ste eeuwse filmgeschiedenis aan die van belang zijn geweest en nog steeds relevant zijn voor de plaats van de vrouw in de filmwereld. 
  • Woensdag 14 sept. = Claire Denis – Op 8 september presenteert de Franse regisseuse Claire Denis haar nieuwe film Avec amour et acharnement (2022). Een nieuwe film van Denis is altijd weer iets om naar uit te kijken. De eigenzinnige Française is sinds haar semi-autobiografische debuut in 1988 (Chocolat) uitgegroeid tot een van meest gerespecteerde regisseurs in Frankrijk. Maar ze is ook niet zonder controverse en bouwt in de loop der jaren een reputatie op als filmmaker die het lyrische/dromerige van de Franse film samenbrengt met de harde realiteit in het moderne Frankrijk. Filmdocent Constant Hoogenbosch neemt in deze lezing Denis en haar oeuvre onder de loep.
  • Woensdag 21 sept. = Alice Guy Blache – Alice Guy-Blache was een belangrijke Franse filmpionier en tussen 1896 en 1906 waarschijnlijk de enige vrouwelijke filmmaker in de wereld. Van de honderden films die ze maakte zijn er slechts 140 bewaard gebleven, waarvan veel slechts in fragmenten. Anders dan haar bekende tijdgenoot George Méliès wordt het belang van Guy-Blaché voor de vroege filmhistorie vaak over het hoofd gezien. En dat terwijl haar werk en bijdragen van onschatbare waarde zijn geweest. Filmdocent Constant Hoogenbosch vertelt het prachtige, maar ook tragische verhaal van een vrouw die haar tijd ver vooruit was, misschien wel te ver!
  • Zaterdag 24 sept. = Film Café – Op zaterdag 24 september staat gastheer Constant Hoogenbosch in LUX garant voor een gezellige, leuke en leerzame filmmiddag vol bijzondere momenten uit bekende en minder bekende films. Filmeducatie met een knipoog. Hoogenbosch duikt met u in interessante wetenswaardigheden, anekdotes en boeiende achtergronden uit de filmwereld. In ongedwongen sfeer biedt Film Café iedere maand een nieuw en vooral dynamisch programma van hoogtepunten, mijlpalen, rariteiten en opzienbarende gebeurtenissen uit meer dan honderd jaar film, waarbij ook actuele thema’s en ontwikkelingen niet worden vergeten.  De inloop is vanaf 14.30 en dan is de bar ook open. Eten mag tijdens Film Café, dus bestel gerust een versnapering van de kaart.
  • Woensdag 9 nov. = Kelly Reichardt – Met Showing Up presenteert de Amerikaanse filmmaakster Kelly Reichardt haar nieuwste film. Met haar geheel eigen aanpak en films is ze een belangrijke ambassadeur van de hedendaagse Amerikaanse onafhankelijke film. Reichardt zet in op ingetogen en weinig gekunstelde karakterstudies die het toonbeeld van minimalisme zijn. Ze richt zich daarbij veelal op gemarginaliseerde karakters in de arbeidersklasse in kleine, vaak landelijke gemeenschappen, die op zoek zijn naar een beter leven. Daarbij benadrukt Reichardt meermaals de noodzaak, de kwetsbaarheid en het ontbreken van vriendschap. Dat liet ze al zien in films als Old Joy, Wendy and Lucy en Top Cow. Films die ze zelf omschrijft als “just glimpses of people passing through.” Filmdocent Constant Hoogenbosch bekijkt en bespreekt in deze lezing het werk van Reichardt.
  • Woensdag 16 nov. = Agnes Varda – Ze ging als Belgische naar Parijs om fotografie te studeren, maar komt vanuit de wens om haar foto’s te zien bewegen tot film. Zonder filmopleiding en regie ervaring gooide Agnes Varda zichzelf in het diepe en groeide uit tot een van de meest creatieve filmmaaksters van de 20ste eeuw. Haar debuutfilm La Pointe courte (1954) wordt nu gezien als blauwdruk en voorloper van de Nouvelle Vague. Ze zal haar hele carrière zowel films als documentaires maken die vaak een sociaal bewogen, feministisch tintje hebben. Ze zag zichzelf niet als feministisch filmmaker, maar eerder iemand die films wilde maken vanuit een ander perspectief dan het mannelijke en zich meer wilde richten op vrouwelijke thema’s. En daarbij werkte ze ook nog eens vanuit een sterk sociaal bewustzijn. Filmdocent Constant Hoogenbosch neemt u mee in het oeuvre van Varda met films als Cléo de 5 à 7, Jacquot de Nantes, Les Plages d’Agnès en Visages Villages.
  • Woensdag 23 nov. = Andrea Arnold – Met haar eerste film Red Road (2006) liet de Britse regisseur, schrijver en producer Andrea Arnold meteen zien dat ze aardig wat in haar mars heeft. Dat ze geen eendagsvlieg was, bewees ze met Fish Tank (2009), Wuthering Heights (2011) en American Honey (2016). Op 6 oktober presenteerde ze haar documentaire Cow,  een close-up portret van het dagelijks leven van 2 koeien. Filmdocent Constant Hoogenbosch werpt een blik op het oeuvre en de carrière van Andrea Arnold.
  • Woensdag 30 nov. – Vrouw in filmmuziek – In de wereld van de filmmuziek componisten zijn de dames ernstig ondervertegenwoordigd, maar ze zijn er wel degelijk. Zoals de Britse Anne Dudley, Rachel Portman en Debbie Wiseman, de Amerikaanse Wendy Carlos en Shirley Walker, de IJslandse Hildur Guðnadóttir, de Japanse Yoko Kanno, om er een paar te noemen. In deze lezing legt filmdocent Constant Hoogenbosch zijn oor te luister bij tal van vrouwelijke filmmuziekcomponisten, met natuurlijk mooie en sprekende voorbeelden.

Nijmegen – Vereeniging – https://www.stadsschouwburgendevereeniging.nl/programma/6118/James_Whale_Orchestra_Postland/Filmconcert_Hitchcocks_Blackmail

  • Zaterdag 3 dec. = Filmconcert: Hitchcocks Blackmail – inleiding op het concert en interview met componist Oliver Parr – Blackmail, in 1929 Hitchcocks defintieve doorbraak als regisseur, keert met een knal terug naar het grote scherm! De gehele film wordt deze avond getoond met een gloednieuwe soundtrack van componist Oliver Parr, live gespeeld door het Postland Ensemble en James Whale Orchestra. Voorafgaand aan het filmconcert houdt Constant Hoogenbosch een inleiding om 19.15 uur. Tijdens de inleiding zal Constant onder meer een interview houden met componist Oliver Parr.

Utrecht – Louis Hartlooper Complex – https://www.hartlooper.nl/

  • Maandag 5 sept. t/m 3 okt. = Grote Regisseurs 18 – Jean-Pierre Melville – François Ozon – Orson Welles – Blake Edwards
  • Ook dit seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch terug. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan. Hoogenbosch bespreekt de ins en outs van het werk van de regisseurs, plaatst ze in een breder cultuurhistorisch kader en toont hun invloed. 
  • Maandag 17 okt. t/m 7 nov. = Fantastische Regisseurs 2 – Terence Fisher – Jodorowsky – Mario Bava – Ishiro Honda.
  • In de tweede sessie van deze reeks duikt filmdocent Constant Hoogenbosch wederom 4 filmmakers op die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Het zijn vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zo is er Terence Fisher, die jarenlang het boegbeeld vormde van de illustere Hammer Film Productions. Uit Chili komt Alejandro Jodorowsky, die met zijn uitzinnige, psychedelische films tot een ware cultheld uitgroeide. In Italië treffen we Mario Bava aan, die zich in de loop der jaren opwerkte tot een ware cultheld en uitdrager van de fantastische film. De laatste van dit trio komt Japan. Regisseur Ishirô Honda was bevriend met Akira Kurosawa, werkte veel met hem samen, maar werd zelf vooral bekend als de man achter talloze kaiju films, waarvan Godzilla (Gojira) het startschot werd.
  • Maandag 21 nov. t/m 9 jan. = Grote Regisseurs herhaling reeks 11 – John Carpenter – Spike Lee – James Cameron – Peter Jackson  

Helmond – Cacaofabriek – https://cacaofabriek.nl/film

  • Donderdag 29 sept. = film als spiegel van de samenleving – Er bestaat een directe relatietussen film en samenleving. Film weerspiegelt de samenleving, maar heeft er ook invloed op. Films zijn tijdsdocumenten die ons veel kunnen vertellen over de wereld waarin zij gemaakt zijn.  In deze lezing kijkt filmdocent Constant Hoogenbosch naar die wisselwerking tussen film en samenleving die zich openbaart in thematiek, maar ook in bredere discussies en kwesties die in de samenleving spelen.  
  • Donderdag 27 okt. = representatie van de psychiatrie in film – het is interessant om te kijken hoe de psychiatrie zich ontwikkelde in de 20e eeuw en hoe de representatie was in de wereld van film. Die was zeker niet altijd even best en in veel films werd een schokkend beeld van de geestelijke zorg getoond dat opriep tot discussie.  

Den Bosch – Verkadefabriek – https://www.verkadefabriek.nl/film

  • Donderdag 3 nov. = deja vu – filminleiding en analyse (film wordt later bekendgemaakt)
  • Donderdag 17 nov. = deja vu – filminleiding en analyse (film wordt later bekendgemaakt)

Groningen – Forum – https://forum.nl/nl/agenda/filmcollege-frightening-future-dystopie-in-sciencefictionfilms?date=03-09-2022

  • Zaterdag 3 sept. = Forum Groningen – lezing distopie in scifi film – 15.30 – In sciencefictionfilms is het beeld van de toekomst doorgaans niet erg positief. Filmmakers schetsen maar al te graag duistere dystopieën die met een belerend vingertje in de richting van de mensheid wijzen. Wat ligt hieraan ten grondslag en welke scenario’s voor de verbeelding van de toekomst hanteren filmmakers? En hoe komt het dat wij hier met z’n allen zo graag naar kijken? In een bevlogen filmcollege boordevol fragmenten duiken we met filmspecialist Constant Hoogenbosch in het rijke genre van de dystopische film. Tientallen films worden besproken, waaronder alle titels uit Frightening Future. Beter voorbereid kun je niet aan ons themaprogramma beginnen.

Zwolle – Fraterhuis – https://www.filmtheaterfraterhuis.nl/speciaal/fraterhuis-academie

  • Zaterdag 15 sept. = Generaties en film – Iedere generatie heeft zijn thema’s, problemen en kwesties die aandacht vragen. In deze lezing toont filmdocent Constant Hoogenbosch hoe deze thema’s per generatie hun weg vinden naar het medium film en hoe generaties van invloed kunnen zijn op film. Daarbij bekijkt hij filmgenres die zich specifiek richten op bepaalde generaties en leeftijdsgroepen en bekijkt hij films waarin generatieconflicten een rol spelen, zoals in het prachtige The Namesake van Mira Nair. Zo was de film Grease een hoogtepunt voor een generatie, maar wordt daar anno 2022 ook weer anders tegenaan gekeken. De succesvolle serie Stranger Things grijpt vooral terug op de nostalgie van de pop- en consumentencultuur van de generatie die in de jaren 80 in de tienerleeftijd zat.   
  • Zaterdag 5 nov. = Parijs in beeld –  Parijs. Stad van het licht, stad van de liefde, stad van de kunst. Parijs is een stad met vele gezichten. In dit college brengen cultuurhistoricus en huisdocent Constant Hoogenbosch en educatief Fraterhuis medewerker Jessica Koek de stad Parijs in beeld. Parijs geldt immers als inspiratiebron voor vele filmmakers en als iconisch toneel voor een variatie aan films. Aan de hand van voorbeelden uit de geschiedenis van film zoomen we in op het artistieke, romantische en sociaal-realistische gezicht van Parijs. Van sentimentele tranentrekkers tot spannende thrillers en van klassiekers tot de Nouvelle Vague en cinéma du look. Op deze reis flaneren we langs films als Amélie, La Haine, An American in Paris, Holy Motors, Midnight in Paris, Les Misérables en Les Enfants du Paradis. En beantwoorden we de vraag hoe de beroemde chanson ‘Non, je ne regrette rien’ zijn weg vond naar de film Inception. Ga mee op een ‘bon voyage’ naar Parijs.
  • Zaterdag 17 dec. = sprookjes in de film – Sprookjes gaan vaak terug op oeroude volksverhalen en cultuurhistorische motieven. Een heel interessante bron voor het medium film. Sprookjes hebben doorgaans een heldere verhaallijn met een duidelijk doel en welomschreven karakters. In deze lezing bekijken een reeks sprookjes en hun vertalingen naar bewegend beeld, van zoete Disney adaptaties tot een meer serieuze en volwassen aanpak. En natuurlijk ontbreekt Roodkapje niet.

Online

Ook dit najaar geeft Constant Hoogenbosch nog een aantal online lezingen. Lekker thuis vanuit je eigen stoel, drankje erbij, hapje erbij en kijken en luisteren maar. En het maakt niet uit waar je woont, want online kun je overal aanhaken. Interesse? Stuur dan even een mail naar info@moviemachine.nl  

  • Woensdag 12 okt. = Film en censuur – Censuur heeft in de hele filmgeschiedenis een rol gespeeld, maar de praktische uitvoering ervan loopt nogal uiteen en ook tussen landen bestaan interessante verschillen. We kijken naar de geschiedenis van de filmcensuur en bespreken de belangrijkste en meest opzienbarende ontwikkelingen. Zo bekijken we onder anderen naar de gevolgen van de aanslagen van 11 september 2001, de beruchte Hays Production Code, de heksenjacht van senator McCarthy in de jaren 50, de affaire rond de Video Nasties in de jaren 80 en hoe het in Nederland eigenlijk geregeld is. Constant Hoogenbosch neemt in deze lezing in ieder geval geen blad voor de mond.   
  • Woensdag 19 okt. = Clichés in film – Geen film zonder clichés. Maar waarom zitten er eigenlijk clichés in films en wat zijn de meest voorkomende clichés. Wanneer werken ze wel en wanneer niet en welke genre clichés bestaan er? Constant Hoogenbosch duikt in de wereld van clichés en licht meer dan een tipje van de sluier op …. Wat op zich al een vrij clichématige opmerking is.
  • Woensdag 21 dec. = een feestelijke filmkerst – Het is inmiddels al een aardige traditie geworden: het kerstprogramma van ondergetekende. En ook dit jaar zet ondergetekende op verschillende plaatsen het heerlijke en gezellige kerstprogramma neer (zowel live als online) met tal van leuke uitingen in en uit films, Tv programma’s en andere media. Begin de Kerst goed met dit ludieke en interessante programma met een feestelijke knipoog….

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here