Lezingen in het Fraterhuis in Zwolle

0
819

Ook komend seizoen ben ik weer terug in het altijd gezellige Fraterhuis in Zwolle met een reeks lezingen over uiteenlopende onderwerpen. De lezingen zijn steeds op zaterdag tussen 11.00 en 13.00. Voor een uitgebreide beschrijving van de lezingen verwijs ik weer naar mijn website

• Op zaterdag 11 november staat tussen 11.00 en 13.00 uur de positie en rol van vrouwen in de filmwereld op het programma. Er is veel te vertellen over de rol en positie van de vrouw voor en achter de camera’s van de filmwereld. De filmwereld is een samenspel van sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen, maar ook van filmhistorische en cultuurhistorische ontwikkelingen. In de lezing stip ik verschillende mijlpalen en ijkpunten uit de 20ste eeuwse filmgeschiedenis aan die van belang zijn geweest en nog steeds relevant zijn in de plaats van de vrouw in de filmwereld. 

• In aansluiting op de lezing van zaterdag 11 november spreek ik op zaterdag 18 over de geweldige Agnes Varda en haar boeiende oeuvre van speelfilms en documentaires. Zonder filmopleiding en regie ervaring gooide Agnes Varda zichzelf in het diepe en groeide uit tot een van de meest creatieve filmmaaksters van de 20ste eeuw. Haar debuutfilm La Pointe courte (1954) wordt nu gezien als blauwdruk en voorloper van de Nouvelle Vague. Ze zal haar hele carrière zowel films als documentaires maken die vaak een sociaal bewogen, feministisch tintje hebben. Ik neem jullie mee in het oeuvre van Varda met films als Cléo de 5 à 7, Jacquot de Nantes, Les Plages d’Agnès en Visages Villages. Ook weer tussen 11.00 en 13.00 uur.
In het verlengde van de lezing wordt dan 20 november Visages Villages van Agnes Varda vertoond.

• Op zaterdag 25 november volgt in deze reeks Jane Campion. In het verlengde van deze lezing volgt dan op 27 november vertoning van The Piano van Campion. Met films als An Angel at my Table, The Piano, The Portrait of a Lady en de serie Top of the Lake groeide Jane Campion uit tot een belangrijke wegbereider voor de positie van de vrouw in de film, zowel voor als achter de camera. Ze slaagt er in om ondanks de kunstmatige barrière van het medium film toch dicht bij de realiteit te blijven. Ze weet vaak dat wat niet gezegd wordt en wat niet getoond wordt toch duidelijk te maken.

• Op Zaterdag 2 december staat de lezing in het teken van de Zweedse en Finse cultuur. Dan verzorg ik de lezing samen met kunsthistorica Frederike Upmeijer. Zij zal ingaan op de Scandinavische kunst. Ik sluit daarop aan met een blik op de Zweedse en Finse filmcultuur.

• Zaterdag 20 januari duik ik in de meer dan dynamische en alsmaar veranderende wereld van de woke en cancelcultuur.

• Zaterdag 24 februari richt ik mij in een lezing enerzijds op de reclame van film (dus de hele marketingmolen en de soms bizarre uitingen daarvan) en anderzijds op reclame in de film = sluikreclame, subliminal messages en de reclames die je vroeger voor de film zag.