Ook in de maanden juni en juli zet Movie Machine het aanbod van online filmlezingen en filmcursussen voort. Hieronder het overzicht. Heb je interesse in een of meerdere van de lezingen/cursussen, stuur dan even een mail naar info@moviemachine.nl
Lezing: Japanse Mythe en folklore in anime
Zaterdag 29 mei – 10.00 – 12.15 uur
Films uit het verre oosten zijn voor ons een venster tot kennismaking, maar begrip en mogelijk ook meer waardering komt door verdieping – door het blootleggen van lagen, elementen die zich niet aan het blote oog openbaren maar wel van elementair belang zijn. Anime in al zijn verschijningsvormen biedt zo’n venster, dat groter en rijker wordt wanneer je de cultuurhistorische achtergronden, maar ook mythologische en folkloristische referenties naar de oppervlakte brengt.
Lezing: Maan in beeld
Maandag 31 mei – 19.00 – 21.15
Op 16 juli 1969 ging de eerste mens op weg naar de Maan. Maar in de filmwereld was dat al lang daarvoor gedaan. De Maan loopt als een rode draad door de filmwereld. De Maan is plaats van handeling, inspiratiebron en een steeds terugkerend stijlelement. De maan intrigeert en fascineert en laat al sinds de begindagen van de film zijn sporen na op het witte doek. Van serieuze pogingen met een wetenschappelijke aanpak tot compleet hilarische, kolderieke onzin en van de maan als trigger voor de weerwolf tot bron van melancholie. Het komt allemaal voorbij onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch. Hij neemt u mee op een trip naar de Maan met films als Moon, Trip to the Moon, Frau im Mond, Nude on the Moon en nog veel meer.
Lezing: Spaanse film
Zaterdag 5 juni – 10.00 – 12.15 uur
In deze lezing bekijken we de Spaanse film; de geschiedenis en vooral enige mijlpalen, waaronder de begindagen met Segundo de Chomon, de Spaanse tegenhanger van Georges Melies, maar uiteraard ook de Spaanse Burgeroorlog en de invloed daarvan in de Spaanse film. We bekijken het neorealisme van de jaren 50, de nieuwe Spaanse film met Carlos Saura, Víctor Erice en de post-Franco periode tot op heden met regisseurs Julio Médem, Pedro Almodóvar, Alex de la Iglesia, Alejandro Amenábar.
De Grote Regisseurs reeks 14
Maandagavonden van 19.00 – 21.15
• 14 juni les 1 = Agnes Varda (1928–2019) – Een van de meest vooraanstaande leden van de Nouvelle Vague, hoewel ze die eer nooit echt kreeg. De in België geboren fotografe en regisseuse debuteerde op 26-jarige leeftijd met La Pointe courte (1954), een belangrijke wegbereider van de Nouvelle Vague. Met films Cléo de 5 à 7 (1962), Le Bonheur (1965), Jacquot de Nantes (1991 en een documentaire als Visages Villages (2017) toonde Varda zich met haar werk als een sociaal bewogen filmmaakster.
• 21 juni les 2 = Jean Pierre en Luc Dardenne – De Belgische broers Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne schrijven, produceren en regisseren hun films samen. De Dardennes begonnen eind jaren zeventig met het maken van verhalende en documentaire films. Sociaal realisme vormt het hart van hun inmiddels indrukwekkende oeuvre met films als La Promesse, Rosetta, Le Fils, L’Enfant, Le Silence de Lorna, Le Gamin au vélo, La Fille inconnue en Le jeune Ahmed
• 28 juni les 3 = Shohei Imamura (1926 – 2006) – Deze spraakmakende Japanse regisseur begon als assistent van Yasujiro Ozu, maar hij vond dat deze zich te veel richtte op hoe Japan zichzelf graag zag. Imamura wilde oog voor de lagere sociale klassen, de bittere realiteit en het breken van de mythe en samoeraigeest die Japan ook jaren na de Tweede Wereldoorlog nog in zijn greep hield. Hij tor internationaal veel aandacht met films als Narayama bushiko (De ballade van Narayama), Unagi (The Eel) en Black Rain.
• 5 juli les 4 = Takashi Miike – Het is zeker geen overdrijving wanneer we stellen dat deze Japanse regisseur een van de meest productieve, meest veelzijdige en controversiële regisseurs ter wereld is. Hij heeft in zo’n beetje alle genres films gemaakt en draait zijn hand er niet voor om meerdere films per jaar af te leveren, waaronder het schokkende Odishon (Audition), de drie spectaculaire Dead or Alive-films, het absurde Ichi The Killer, de actie film Fudoh: The New Generation, het prachtige drama The Bird People in China, de creepy Tv serie MPD Psycho, het hilarische The Happiness of the Katakuris, de paranormale thriller One Missed Call, de samoerai fatnasy film IZO, de western satire Sukiyaki Western Django, de superhelden film Yatterman, het samoerai spektakel Thirteen Assassins, de scifi actiekraker Terra Formars en wederom een samoerai spektakel met het Blade of the Immortal.
• 12 juli les 5 = Jack Arnold (1916 – 1992) – Groot geworden door klein te blijven. Deze Amerikaanse regisseur maakte in de jaren 50 naam met geweldige scifi B-films als It Came from Outer Space (1953), Creature from the Black Lagoon (1954), Tarantula (1955) en The Incredible Shrinking Man (1957), maar maakte ook de Britse komedie The Mouse That Roared (1959).
• 19 juli les 6 = Michael Mann – Een veelzijdige Amerikaanse filmregisseur, scenarioschrijver en producent. Met de Tv serie Miami Vice maakte Mann in de jaren 80 naam als producent. Als regisseur zagen we van hem onder anderen de misdaadfilm Thief, de vreemde oorlogshorror film The Keep, de misdaadthriller Manhunter, The Last of the Mohicans, de klassieker Heat, The Insider, Ali, Collateral en Miami Vice.
Lezing: Filmmuziek – de dames
Zaterdag 19 juni – 10.00 – 12.15
In de wereld van de filmmuziek componisten zijn de dames ernstig ondervertegenwoordigd, maar ze zijn er wel degelijk. Zoals de Britse Anne Dudley, Rachel Portman en Debbie Wiseman, de Amerikaanse Wendy Carlos en Shirley Walker, de IJslandse Hildur Guðnadóttir, de Japanse Yoko Kanno, om er een paar te noemen. In deze lezing duiken we in hun werk, met natuurlijk tal van sprekende voorbeelden uit hun oeuvre.
Lezing: The Beatles in film
Zaterdag 26 juni – 10.00 – 12.15
De Fab Four hebben onuitwisbare sporen nagelaten in de filmwereld. Enerzijds omdat ze zelf optraden in films, anderzijds omdat hun liedjes in de loop der jaren op heel uiteenlopende wijze in films zijn verwerkt, kijk en luister maar eens naar Across the Universe en het recente Yesterday. En dan is er natuurlijk de hilarische Beatles spoof The Rutles met All You Need is Cash. Een heerlijk verhaal vol humor, muziek en interessante wetenswaardigheden.
Lezing: Monty Python in bewegend beeld
Zaterdag 3 juli – 10.00 – 12.15
De absurde humor van de heren van Monty Python waaide eind jaren zestig als een frisse wind door televisieland en zou zich uitbreiden tot de wereld van speelfilms. Een gulle lach is bij deze lezing verzekerd. We blikken terug op de serie Monty Python’s Flying Circus, de voorgangers, de speelfilms en de soloprojecten van de leden en natuurlijk …. Tja, wat eigenlijk? We verklappen natuurlijk niet alles.
Lezing: Films over film
Zaterdag 10 juli – 10.00 – 12.15
Navelstaren of introspectie? Filmmakers die het maken van een film centraal stellen. Zo keek Fellini naar zichzelf met Otto e Mezzo, Truffaut naar het maken van een film met La Nuite Americaine en zette Woody Allen het principe op zijn kop met Stardust Memories. Maar we kijken ook naar de talloze filmspoofs, waar vooral genres op de hak worden genomen, en besteden aandacht aan films die zich in of rond een bioscoop afspelen.
Lezing: wetenschap in film
Zaterdag 17 juli – 10.00 – 12.15
Film en wetenschap zijn niet los van elkaar te zien. Wetenschap stond aan de basis van het medium film en speelt ook anno 2021 nog altijd een belangrijke rol. Wetenschap loopt ook inhoudelijk als een rode draad door de filmgeschiedenis. Wetenschappelijke thema’s, met in het verlengde daarvan sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, worden gespiegeld in films, vormen een dankbare inspiratiebron en voor filmmakers een interessant speelveld voor meer speculatieve vormen van wetenschap. Films wierpen en werpen een blik op de toekomst, maar in hoeverre stroken die met de werkelijkheid en hoe passen ze in het tijdsbeeld van het moment waarop de film werd gemaakt? In deze lezing zoom in op de wisselwerking tussen film, wetenschap en samenleving.
Lezing: Filmmuziek = rock, pop en andere liedjes
Zaterdag 24 juli – 10.00 – 12.15
Naast de instrumentale muziek hebben liedjes een belangrijke rol gespeeld in films. De eerste geluidsfilms zetten al meteen flink in op liedjes en Disney ontdekt dat het op elpee uitbrengen van de liedjes uit zijn animatiefilms een groot succes is. In de jaren 50 wordt met rock ‘roll in films geprobeerd een doelgroep van tieners aan te spreken en legt dat Elvis Presley geen windeieren. Dat geldt ook voor de Bond films, met steeds weer een Bondsong als boegbeeld van de film. Gaandeweg de jaren 60 en 70 nemen liedjes steeds meer de overhand en in de jaren 80 lijkt zo’n beetje iedere film over de oorlog in Vietnam een jukebox van jaren 60 en 70 hits. En hoe zit het eigenlijk met die liedjes tijdens de aftiteling en welke andere stijlen dan rock en pop horen we in films?
Lezing: Exploitatiefilm
Maandag 26 juli – 19.00 – 21.15
Een kleurrijk, verbluffend en bij vlagen hilarisch overzicht van de exploitatiefilm in al zijn opzienbarende vormen. Van cautionary films tot grindhouse producties, van Biker films tot Blaxploitation, van Cannibal films tot Canuxploitation en Ozploitation, van Carsploitation tot Mondo films, van Nazisploitation tot Sexploitation en Nunsploitation, het komt allemaal voorbij. Zet je schrap voor de zijwegen en achterafstraatjes van de filmwereld! Oja, dit is geen lezing voor kinderen!
Lezing Dieren in films
Zaterdag 31 juli – 10.00 – 12.15
Dieren hebben vanaf de begindagen van de film een rol gespeeld in films. Als trouwe en lieve huisdieren, maar ook als monsters die ons mensen naar het leven staan. In deze lezing maken we de balans op ‘the good, the bad, the ugly and the sweet…. Want voor iedere Lassie en Flipper is er ook een Cujo en Jaws. Om alvast met een conclusie te komen: zo’n beetje alles wat er op aarde krioelt, rondloopt, vliegt of zwemt, heeft al een keer het witte doek bereikt. Misschien een lichte overdrijving, maar het zit er niet ver vanaf.