Lockdown, avondklok…. Op zoek naar een leuke filmcursus en/of filmlezing die je vanuit je eigen comfortabele stoel thuis kunt volgen? Kijk dan even naar het aanbod vanuit Movie Machine voor de komende maanden.
Wellicht is er iets van jullie gading bij. Als je interesse hebt in een van de onderstaande online cursussen en/of lezingen stuur dan een mailtje naar info@moviemachine.nl – Dan ontvangen een jullie een mail met daarin alle benodigde informatie. Er gingen jullie in ieder geval inmiddels al vele mensen voor 😊
Zaterdag 6 maart – 10.00 – 12.15 – Auto’s in de film en roadmovies
Niet het doel van de reis, maar de reis ernaar toe is het belangrijkst. In de road movie – films waarin de hoofdpersonen een reis maken – kan dat een zoektocht zijn, een pelgrimage, een jacht, een vlucht, een spirituele reis maar waar het op neer komt is dat het hoofdpersonage zich losmaakt uit de dagelijkse gang en wandel. De auto speelt in de roadmovie een belangrijke rol en kan zelfs tot karakter worden van de film. Maar ook buiten de road movies neemt de auto in de film een bijzondere plaats in.
Grote Regisseurs herhaling reeks 7
Maandagen 22 februari en 1, 8, 15, 22 en 29 maart
Van 19.00 – 21.15 uur inclusief pauze
In de herhaling van reeks zeven van de succesvolle cursusserie rond De Grote Regisseurs richt filmdocent Constant Hoogenbosch zich op een reeks regisseurs waarvan de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.
In de zevende reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee Amerikaanse regisseurs met Mike Nichols en Jim Jarmush, twee Koreaanse regisseurs met Kim Ki-Duk en Chan-wook Park en twee Duitse regisseurs met Wim Wenders en Tom Tykwer.
Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.
Maandag 22 februari – Mike Nichols – Films: Who’s Afraid of Virginia Woolf? (1966), The Graduate (1967), Catch-22 (1970), Carnal Knowledge (1971), Silkwood (1983), Postcards from the Edge (1990), Wolf (1994), Angels in America (2003), Closer (2004), Charlie Wilson’s War (2007).
Maandag 1 maart – Jim Jarmusch – Films: Stranger Than Paradise (1983), Down by Law (1986), Coffee and Cigarettes (1986), Mystery Train (1989), Dead Man (1995), Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999), Broken Flowers (2005), Only Lovers Left Alive (2013), Paterson (2016), The Dead Don’t Die (2019).
Maandag 8 maart – Kim Ki-Duk – Films: Crocodile (1996), The Isle (2000), Spring, Summer, Autumn, Winter… and Spring (2003), Bin-jip (2004), The Bow (2005), Sad Dream (2008), Amen (2011), Moebius (2013), The Net (2016) – Human, Space, Time and Human (2018) en Dissolve (2019).
Maandag 15 maart – Chan-wook Park – Films: Joint Security Area (2000), Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003), Three… Extremes (2004), Sympathy for Lady Vengeance (2005), I’m a Cyborg, But That’s OK (2006), Stoker (2013), The Handmaiden (2016).
Maandag 22 maart – Wim Wenders – Films: Alice in den Städten (1974), Der Amerikanische Freund (1977), Paris, Texas (1984), Der Himmel über Berlin (1987), Bis ans Ende der Welt (1991), Lisbon Story (1994), The End of Violence (1997), Buena Vista Social Club (1999), The Million Dollar Hotel (2000), Don’t Come Knocking (2005), Pina (2011), Every Thing Will Be Fine (2015), Submergence (2017).
Maandag 29 maart – Tom Tykwer – Films: Die tödliche Maria (1993), Lola rennt (1998), Der Krieger + Die Kaiserin (2000), Heaven (2002), Perfume: The story of a murderer (2006), Drei (2010), Cloud Atlas (2012), A Hologram for the King (2016).
Filmmuziek
Zaterdagen 10.00 – 12.15, inclusief pauze
Zaterdag 3 april – Les 1 – inleiding
Zaterdag 10 april – Les 2 – Sound en score vol spaghetti – Ennio Morricone en navolgers
Zaterdag 17 april – Les 3 – De grote Amerikaanse traditie met aandacht voor o.a. Jerry Goldsmith/John Williams/James Horner/Basil Poledouris/Christopher Young.
Zaterdag 24 april – Les 4 – Out of the box I – componisten met een andere aanpak met aandacht voor o.a. Elliot Goldenthal/Howard Shore/Graeme Revell/Clint Mansell/Zbigniew Preisner/Peter Gabriel/Popol Vuh/Yann Tiersen.
Zaterdag 1 mei – Les 5 – Out of the Box II – Minimalisme en synthesizer – kille klanken, warme klanken met aandacht voor o.a. Synthesizer: Maurice Jarre/John Carpenter/Tangerine dream/Vangelis//Goblin/Harold Faltermeyer/Wendy Carlos/Brian Eno/Jan Hammer en 2 Minimalisme: Phillip Glass/Michael Nyman.
Zaterdag 8 mei – Les 6 – cool jazz – sfeerbepalende noir en het geluid van de stad met aandacht voor o.a. Lalo Schiffrin/Henry Mancini/John Barry/Clint Eastwood/Marvin Hamlisch/Dave Grusin/Quincy Jones/Miles Davis/Mike Figgis.
Zaterdag 20 maart – 10.00 – 12.15 = Scandinavische mythen en sagen in de film
De Noordse mythologie is in de geschiedenis erg invloedrijk geweest en blijft schrijvers, kunstenaars en filmmakers inspireren. Het werk van de componist Richard Wagner (denk aan zijn Ring des Nibelungen) is diepgaand beïnvloed door de Germaans Scandinavische mythen. Maar ook Tolkien liet zich voor zijn immens populaire en groots verfilmde Lord of the Rings inspireren en leiden door de toon, sfeer, karakters en verhalen uit de Noordse mythologie. Soms bevinden de invloeden zich meer op de achtergrond en worden ze teruggebracht tot verhaalmotieven die worden verwerkt in nieuwe verhalen. Op andere momenten wordt er direct gerefereerd aan de mythische personages als Odin, Thor en Loki. De noordse mythologie is, zeker in West-Europa, een van de bekendere, samen met onder andere de Griekse, Romeinse, Egyptische en de Germaanse mythologie. Een reis door de wondere wereld van monsters en helden.
Grote Regisseurs reeks 13 – nieuw
Maandagen 12, 19, 26 april en 3, 10, 17 mei
Van 19.00 – 21.15 uur inclusief pauze
In reeks 13 van de succesvolle cursusserie rond De Grote Regisseurs richt filmdocent Constant Hoogenbosch zich op een reeks regisseurs waarvan de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.
In de dertiende reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee heel verschillende Franse regisseurs met Jean-Luc Godard en Luc Besson en twee Amerikaanse meesters met Robert Altman en Gus van Sant. Tot slot gaan we naar Japan voor de altijd spraakmakende duizendpoot Takeshi Kitano en zijn landgenoot, de innemende Naomi Kawase, die een sterke persoonlijke band heeft met haar indringende films.
Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.
Maandag 12 april – Jean-Luc Godard
Jean-Luc Godard stond met François Truffaut, Jacques Rivette, Éric Rohmer en Agnes Varda aan de wieg van de Nouvelle Vague. Zijn eerste speelfilm À bout de souffle speelde een sleutelrol bij het ontstaan van die Nouvelle Vague. Godard en zijn kompanen braken met filmconventies en gaven een nieuw elan aan het medium film door spontane cameravoering, montage en een frisse blik op scenario en acteren. Godard toonde dat in films als Une femme est une femme, Le Mépris met Brigitte Bardot, Bande à part, Pierrot le fou, de sciencefictionfilm Alphaville, Tout va bien, Prénom Carmen en King Lear.
Maandag 19 april – Luc Besson
Deze Franse filmregisseur, schrijver en producent groeide uit tot een vooraanstaande speler in de Franse, maar ook Europese cinema. Na zijn post-apocalyptisch drama Le Dernier Combat, werd Besson al de meest Amerikaanse onder de Franse regisseurs genoemd. Dat onderstreepte hij met gestileerde misdaadfilms als Subway en Nikita. Hoe sterk visueel Besson is toonde hij met Le Grand Bleu, The Fifth Element, Atlantis, Léon, Messenger: The Story of Joan of Arc, Arthur en de Minimoys, The Lady, Lucy en Valerian and the City of a Thousand Planets.
Maandag 26 april – Robert Altman
Intermenselijke relaties vanuit een naturalistisch perspectief vormen de rode draad in het oeuvre van de Amerikaanse regisseur Robert Altman. Het leverde fijne acteerfilms op waarin Altman zich een meester toonde in de acteerregie, maar hij stond ook open voor improvisatie van zijn cast. Een greep uit zijn prachtige oeuvre: MAS*H, McCabe & Mrs. Miller, The Long Goodbye, Nashville, 3 Women, Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean, Fool for Love, The Player, Short Cuts, Prêt-à-Porter, Kansas City, Gosford Park en A Prairie Home Companion.
Maandag 3 mei – Gus van Sant
Filmregisseur, scenarist, fotograaf, auteur, muzikant, het is allemaal van toepassing op Gus van Sant. Van Sant maakte als independent filmer naam en toonde zich een scherp observator van getroebleerde relaties en mensen in kwetsbare posities, vaak in de marge van de samenleving. Met films als Drugstore Cowboy, My Own Private Idaho, To Die For, Good Will Hunting, Finding Forrester, Gerry, Elephant, Last Days, Milk, Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot heeft Van Sant zich een heel eigen plaats in de filmwereld verworven.
Maandag 10 mei – Takeshi Kitano
Takeshi Kitano zit niet graag stil. Hij is komiek, filmregisseur, acteur, schrijver, schilder en kunstenaar. In Japan bekend als Beat Takeshi viel hij in het westen vooral op door zijn rol van sergeant Hara in Merry Christmas, Mr. Lawrence van Nagisa Oshima, maar ook door zijn eigen films, waaronder Violent Cop, Boiling Point, Sonatine, Hana-bi, Kikujiro, Dolls, Zatoichi en Outrage. Films waarin hij vaak ook zelf een hoofdrol speelt.
Maandag 17 mei – Naomi Kawase
Veel vrouwelijke regisseurs telt Japan niet. De bekendste is Naomi Kawase. In de films van Kawase zien we een sterke band met haar persoonlijke leven, achtergrond en de landelijke omgeving waar ze opgroeide. Ze wisselt documentaire af met speelfilm en slaat ook bruggen tussen beide genres. Inmiddels heeft Kawase een oeuvre met prachtige films als Memory of the Wind, The Mourning Forest, Still the Water, An (Sweet Red Bean Paste), Radiance en True Mothers.
Met vriendelijke groet,
Constant Hoogenbosch