Summer School in LUX in Nijmegen

0
730

Ook LUX in Nijmegen is dit jaar weer van de partij voor de Summer School. Onder de noemer Cinema of the Body verzorg ik in juli op woensdagavonden een lezing.

Woensdag 5 juli – bloed, zweet en tranen – achter deze uitdrukking gaan heel wat filmuitingen schuil, zowel voor als achter de camera. We kunnen immers tranen lachen bij films, maar ook een traantje laten bij een emotionele scene. Bloed, zweet en tranen maken al sinds de begindagen deel uit van de filmwereld en openbaren zich op verschillende manieren in films. Bloed als brenger van leven, zweet als uiting van angst, hitte en koorts en tranen zijn er van vreugde en verdriet. Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch neemt u op associatieve wijze mee in de wereld van het cinematografische bloed, zweet en tranen met onder anderen films als Airplane, Soylent Green, Blade, Event Horizon, Braindead, Bambi, Grave of the Fireflies, E.T., Unforgiven …

Klik hier voor meer informatie en kaartjes

Woensdag 12 juli – Brains! – de relatie tussen film en onze hersenen is bijzonder boeiend. Beeld en geluid bereiken via zintuigen onze hersenen, maar doen dat wel op verschillende wijzen. Eenmaal in ons brein kan een film of een bepaalde scene ook weer heel wat teweegbrengen, van angst tot vreugde en van afgrijzen tot woede. En wat hebben filmmakers in films allemaal uitgespookt met onze hersenen? Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch neemt u mee in de wereld van de cinematografische werking van hersenen, bekijkt hersenen als hapje voor zombies en hoe we in het posthumanistische denken straks onze herseninhoud in een digitale omgeving laten voortleven. Films die onder anderen voorbijkomen zijn Transcendence, Return of the Living Dead, Donovan’s Brain, Frankenstein, The Medusa Touch, Patrick, Lucy, Johnny Mnemonic, The Matrix, Inside Out, A Beautiful Mind, Pi.

Klik hier voor meer informatie en kaartjes

Woensdag 26 juli – Coming of age and body – we zijn gewend aan ons lichaam en toch maken voortdurend veranderingen door. We gaan van jong naar oud en passen vrijwillig of noodgedwongen zaken aan ons lichaam aan. Het zijn menselijke ontwikkelingen die voortdurend terugkeren als verhaalmotief en het narratief sturen. Zo zien we in Boyhood over een periode van 12 jaar een jongen opgroeien, filmde Hirokazu Koreeda over een periode van 1 jaar een groep kinderen voor zijn wrange Nobody Knows en begon Paul Almond in 1964 met de fenomenale Up -reeks. Tillen we het iets meer naar het fantastische, zien we hoe in de film Starman een buitenaards wezen worstelt met het menselijk lichaam waarvan hij noodgedwongen bezit moet nemen, probeert in de animatiefilm J’ai perdu mon corps een hand zijn weg terug te vinden naar het lichaam waar hij bij hoort en wordt in Fantastic Voyage een groep wetenschap verkleind om door de menselijke bloedbaan te reizen. Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch neemt u mee in een fascinerende tocht door, in en langs het lichaam.

Klik hier voor meer informatie en kaartjes