De zomer komt eraan. Wordt het zon, zee, terras of wordt het de filmkennis bijspijkeren in de vier speciale Summerschool masterclasses? In de maand juli staat filmdocent Constant Hoogenbosch weer garant voor vier avonden rond verschillende thema’s en hun relatie tot film. Dit jaar bekijkt hij de relatie tussen film en onderwijs, duikt hij in uiteenlopende ouder-kind relaties in de film, leest hij diverse pagina’s in de lezing over de relatie tussen film en boek en beweegt hij zich in de wereld van sprookjes en hoe deze verhalen hun weg vonden naar film. Hoogenbosch bespreekt de thema’s aan de hand van sprekende voorbeelden uit films en bekijkt de onderwerpen in een breed cultuurhistorisch kader.
Meer informatie en kaartjes op deze link
Summerschool masterclass in LHC: Film en Onderwijs
Onderwijs en docenten zien we in talloze films. Maar hoe is de weergave van onderwijs in de film en de presentatie van docenten in films als Dead Poets Society, Good Will Hunting, The Wave/Die Welle, The Browning Version, Les Choristes, Dangerous Minds, Ma Vie de Courgette, maar ook Blackboard Jungle, The Substitute, Bad Boys en Class of 1984? Wat is er pedagogisch verantwoord en wat niet, welke docenten inspireren en motiveren en welke docenten kunnen beter met pensioen? Filmdocent Constant Hoogenbosch staat in de Summer School voor de klas en bespreekt het onderwijs door de ogen van filmmakers, maar stelt zich ook de vraag of we van film iets kunnen leren? – Verwacht op 04 jul 2022
Summerschool masterclass in LHC: Ouder-Kind relaties
Ouder/kind relaties vormen voor tal van films het uitgangspunt of de rode draad. Het loslaten van de kinderen, moeizame, slechte ouder/kind relaties, de goede ouder/kind relaties. Maar wanneer we het breder trekken kunnen we ouder/kind relaties herkennen in een heel andere invulling. Zo gaat Rutger Hauer als kunstmens in Blade Runner op zoek naar zijn vader/schepper, wil het monster van Frankenstein zijn vader/schepper ter verantwoording roepen, worden in Village of the Damned kinderen opgezet tegen hun ouders en draait Aliens voor een aanzienlijk deel om de moederinstincten van Sigourney Weaver tegenover de moederinstincten van de Alien queen. En dan zijn er nog de talloze films in de jaren 50 als Rebel Without a Cause vol tegen hun ouders rebellerende tieners. Filmdocent Constant Hoogenbosch wandelt langs tal van ouder-kind relaties in de film met heel wat interessante invalshoeken en benaderingen van het ouderschap en hun kroost. Verwacht op 11 jul 2022
Summerschool masterclass in LHC: Film en Boek
‘Het boek is beter’, hoe vaak horen we het niet? Maar laten we eerlijk zijn, je verfilmd geen boek maar een scenario dat zich baseert of laat inspireren door een boek. In deze lezing maken we de balans op. Hoe staat het met boekverfilmingen en de onverfilmbare boeken. We stellen de vraag hoe je de taal uit een boek handhaaft in de film. Is het beter de originele taal van de toneelstukken van Shakespeare te handhaven of toch een moderne adaptatie te realiseren. En hoe keken Alfred Hitchcock, de Nouvelle Vague filmers en Roman Polanski aan tegen boekverfilmingen? Filmdocent Constant Hoogenbosch bladert door de wereld van film en boek waarover ook na de lezing het laatste woord zeker niet zal worden gezegd. – Verwacht op 18 jul 2022
Summerschool masterclass in LHC: Sprookjes in Film
Sprookjes gaan vaak terug op oeroude volksverhalen en cultuurhistorische motieven. Een heel interessante bron voor het medium film. Sprookjes hebben doorgaans een heldere verhaallijn met een duidelijk doel en welomschreven karakters. In deze lezing bekijkt filmdocent Constant Hoogenbosch een reeks sprookjes en hun vertalingen naar bewegend beeld, van zoete Disney adaptaties tot een meer serieuze en volwassen aanpak. En natuurlijk ontbreekt Roodkapje niet. – Verwacht op 25 jul 2022